The Voice of Holland praktijken op de werkvloer

Tijdens mijn werk bij een bekend landelijk postverwerkingsbedrijf vond er een incident plaats waarbij een jonge vrouwelijke collega slachtoffer werd van aanranding door de eigenaar van de winkel waar we de post moesten ophalen. De eigenaar is zo’n 50 jaar ouder dan haar. Het incident vond plaats begin juni 2019. En ik moest opeens weer denken aan die gebeurtenis bij het zien van de aflevering van BOOS over seksueel grensoverschrijdend gedrag bij The Voice Of Holland. Er was sprake van een aanloop naar het incident en ik belde met mijn ex-collega om een reconstructie te maken van het gebeuren en die je kunt lezen in deze blog. Deze blog is gepubliceerd met haar toestemming.

Wij als collega’s moesten destijds de post halen in een winkel. Onze werkgever huurde achterin de winkel een ruimte waarin de tassen post stonden die vervolgens door ons weggebracht mochten worden. Als je de winkel binnenkwam zat de eigenaar vaak achter de kassa en hoewel we in principe niks met hem van doen hadden sprak hij ons regelmatig aan. En dat was niet altijd op een prettige manier. Zo hoorde ik van een andere collega dat hij seksistische opmerkingen naar haar maakte. Een andere vrouw vroeg hij om haar nummer zodat hij haar kon bellen als zijn vrouw er niet was (de man in kwestie is getrouwd). Toen ik niet goed in mijn vel zat en je aan me kon zien dat ik net gehuild had riep hij van achter zijn kassa heel hard door de winkel dat ik me niet moest aanstellen.

Toen de jonge collega (ze was destijds begin 20) er kwam werken werden er al vrij snel voor haar ongemakkelijke opmerkingen gemaakt. Quasi grappig en vaak met ongepaste koosnaampjes. Niet alleen door de eigenaar zelf maar ook door zijn 2 mannelijke hulpjes die vaak in de winkel te vinden waren ook. En op een gegeven moment vroeg de eigenaar aan mijn collega om haar nummer. Hij zei dat dat was om contact te houden als ze vrij was. Om te kijken hoe het met haar gaat. Ze zag daar toen nog geen kwaad in. Ze had immers met collega’s ook nummers uitgewisseld en daar kwamen nooit rare berichtjes vandaan. De berichtjes van hem echter waren ongepast en opdringerig. Zo kreeg ze een berichtje nadat ze de winkel had verlaten terwijl de eigenaar in gesprek was met een klant. In dat berichtje stond dat hij het jammer vond dat ze geen afscheid van elkaar hadden kunnen nemen. Een andere keer was het hemelvaart en liet de eigenaar mijn ex collega weten in een appje dat hij zich in haar woonwijk bevond en hoe leuk het daar was. Toen ze daar niet op reageerde stuurde hij er nog een bericht achteraan.

Ze verteld in ons telefoongesprek dat ze niet zo goed wist hoe ze moest reageren op al zijn appjes en opmerkingen omdat ze 5 keer per week de post moest ophalen in zijn winkel en bang voor gedoe was.

Echt naar werd het toen hij racistische plaatjes stuurde die hij zelf erg grappig vond en hij ging er blijkbaar van uit dat zij dat ook wel zou vinden. Toen ze op zo’n plaatje niet reageerde kreeg ze de volgende dag boos naar haar hoofd geslingerd: “Als ik jou een foto stuur mag je daar wel op reageren!”. Ze gaf aan niet gediend te zijn van dat soort plaatjes.

Toen mijn ex collega had besloten te stoppen met het werk deelde ze dat niet mee aan de winkeleigenaar – bang voor een reactie van hem. Toen de eigenaar het nieuws toch vernam via een andere collega liep hij naar haar toe en zij dat ze even op een stoel moest gaan zitten. Dat wou ze niet en vervolgens pakte hij haar bovenarmen stevig beet zodat ze geen kant op kon en zoende hij haar wangen en terwijl ze probeerde zich uit zijn greep te ontworstelen zoende hij haar lippen. Wat een vorm van aanranding is.

Ze is vervolgens op het moment zelf goed opgevangen door onze teamcoach, maar het bedrijf heeft naar mijn weten de eigenaar nooit aangesproken op zijn gedrag. Maar ik kan dat niet met 100% zekerheid zeggen. Ook hebben ze het huur contract met de winkeleigenaar niet beëindigd. Er is wel geprobeerd een ander depot te vinden, maar toen dat niet lukte is het depot gebleven waar het was: in de desbetreffende winkel.

De politie is door haar ingeschakeld en die raadden haar aan melding te maken in plaats van aangifte. Volgens de politie was dit een zaak met lagere prioriteit en zou een eventuele aangifte een langdurig proces worden met weinig kans op resultaat. Ze koos daarop om een melding te maken, waarop de politie de winkeleigenaar naar het bureau heeft geroepen. Hij schijnt toen te hebben gezegd dat hij ook niet wist waarom hij dat deed.

Mijn ex collega ondertussen heeft een gebeuren een soort plekje kunnen geven, maar ze vind hem nog steeds een vieze man. Ze werkt nu in een supermarkt, maar draagt een naambordje met een andere naam om te voorkomen dat mensen haar kunnen vinden en opzoeken. Ook is ze fel als klanten ongepaste opmerkingen maken naar jonge collega’s. Als een jonge collega haar vraagt waarom ze een andere naam op haar naambordje heeft staan verteld ze soms wat haar is overkomen en hoopt daarmee te waarschuwen voor dat soort praktijken.

Als je wil bijdragen aan minder incidenten waarbij er sprake is van seksueel grensoverschrijdend gedrag doe dan als haar: wees fel op ongepaste/seksistische opmerkingen. Zo’n opmerking kan zomaar leiden tot iets veel ernstigers.

Obed
23-01-2022

Berichten gemaakt 77

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven